SUBOTA 26.10.2024.
20h
Sala Gradske kuće
Jevreji u muzici,
od stvaranja do nestanka
Pablo Schatzman, violina
Lidija i Sanja Bizjak, Mihajlo Zurković, klaviri
gosti: Maja Bogdanović, Daniel Rowland, Jožef Bisak, Srdjan Stojnović, Ivica Marušević, Nikola Marjanov
PROGRAM:
Korngold, Bloh, Šenberg, Klajn, Veber, Vilijams,
Ulman, Dauber, Goliov, Koen-Vajsert
Šta je jevrejska muzika? Kao i jevrejski identitet, to pitanje na kraju može jedino da ostane otvoreno. Ono što sa sigurnošću možemo reći je da osim u Izraelu danas, Jevreji su kroz istoriju uvek i svugde bili manjina u sredinama gde su živeli. Čuvajući svoju posebnost kroz jezik, religiju i običaje, jevrejske kulture nisu mogle biti odvojene od sveta u kom su se razvijale.Tako je na primer klecmer mešavina istočno-evropskog folklora i ciganske muzike. Arnold Šenberg je kao integrisani Jevrejin kosmopolita (kao i Mendelson i Maler pre njega) na samom zalasku austro-ugarskog carstva proživljavao tragedije i estetska previranja njegovog doba. Poput Šenberga i Bloha i mnogih drugih jevrejskih emigranata u Americi, Korngold piše filmsku muziku i ostavlja svoj pečat u Holivudu. Njegov uticaj se oseća sve do danas i jedan od najboljih primera je i muzika Džona Vilijamsa.
Medju milionima ubijenih Jevreja u koncentracionim logorima ima naravno i velikih kompozitora. Izvan granica njihovog genija, dela napisana u tim uslovima pripadaju istorijskom momentu kada su Viktor Ulman, Ilze Veber, Gidon Klajn, Robert Dauber zahvaljujući muzici, pronalazili pre svega svoju čovečnost koju su im njihovi mučitelji oduzeli.
Jedno delo u ovom programu napisao je i jedan goj (reč iz Biblije za sve ne-jevrejsko) i dokaz je da uticaji mogu biti i dvosmerni. Za duo Porque Llorax, Filip Ersan, jedan od najpopularnijih francuskih savremenih kompozitora, inspiraciju je našao u staroj sefaradskoj pesmi u kojoj se mogu prepoznati harmonski sklopovi iz orijentalne muzike.
Dve poslednje kompozicije pripadaju današnjem vremenu i dela su kompozitora vezanih za Izrael, ali koji u isto vreme imaju veoma kritički stav prema aktuelnim zbivanjima na tom prostoru. Osvaldo Goliov veoma značajan argentinsko-izraelski kompozitor u svom delu Tenebrae (2003) stavlja jedno pored drugoga brutalnost rata i nadu u mladost, delove mirne teksture i one podzemnih napetosti koje opisuju bol i patnju ratova na Bliskom istoku. Završavamo sa delom Majkla Koen Vajserta, izraelskog kompozitora i pijaniste koji živi u Berlinu. Koristeći motive iz Malerove muzike, sa uticajem džeza i klecmera, ova kompozicija je slika i prilika ovog festivalskog programa - programa otvorenog ka svetu!